Item # 3274 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
Apenspel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Alles wordt in de zaal gelegd in de vorm van een parcours. Planken, banken, ladders, etc. Op dat parcours wordt een tikspel gespeeld. Niemand mag op de vloer komen.
Item # 3252 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Ballonnentrap
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Iedere speler krijgt een ballon via touwtje om enkel. Probeer andere ballonnen kapot te trappen.
Item # 3207 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Bom doorgeven
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Bom (bal) doorgeven, als fluit gaat is degeen die de bal heeft dood. Die mag dan de fluit ongezien bedienen. Wie blijft over? Variant: Spelers in 4 vakken verdeeld. Bom doorgeven (-gooien) naar ander vak (na binnen eigen vak 1x overspelen). Als fluit gaat krijgt vak waar de bal dan is een punt minder.
Item # 3339 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Bomentik
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: klein
| Actie: wild
| Spelduur: kort
| Warmmakertje: Tik zoveel mogelijk bomen in 30 seconden.
Item # 3270 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Boompje wisselen
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,bos
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Iedere speler bij een boom, een loopt vrij. Spelers moeten wisselen, speler zonder boom probeert lege boom te pakken. Variant 1: Met als extra opdracht voorwerpen naar andere kant transporteren. Variant 2: In zaal met cirkels op grond getekend (fietsbanden). Variant 3: (Kennismakingsspel) Spelers die wisselen moeten elkaars naam noemen voordat ze de andere boom mogen aanraken. Variant 4: zie Ja Wissel.
Item # 3271 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Bosjassen
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Vier partijen, ieder een kleur speelkaarten. Ieder neemt een kaart en tikt speler van andere kleur. Hoogste kaart wint, maar 2 slaat aas. Wie verzamelt de meeste kaarten? Variant: 2 slaat alle kaarten met een plaatje.
Item # 3295 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Brandweerspel
| Soort: tikspel
| Plaats: veld,bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Een centrale post waar voorwerpen binnengebracht moeten worden. Meerdere partijen doen dat, zijn op gelijke afstand van post verspreid. Per speler een voorwerp binnenbrengen. Geen beginverdedigers. Binnengebrachte kaartjes tellen (per partij). De ontstane verdediging mag binnenbrengers tikken en nemen dan kaartjes af. Tikken mag binnen een bepaalde straal.
Item # 3193 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
British bulldog
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: ruw
| Spelduur: uurdeel
| Spelers lopen op startsein heen en dan weer over speelveld. Als de middenspeler(s) iemand optilt, is deze af en helpt mee, totdat iedereen opgetild is. Heet ook wel Hollandse Leeuw, Vlaamse Reus, Thaise Tijger.
Item # 3261 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Chinese muur
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: kort
| Tikspel waarbij spelers heen en weer lopen en getikt kunnen worden door de tikker. Getikten vormen halverwege de zaal een ketting (Chinese muur) dwars over speelveld, de eerst houdt muur vast, de laatste mag ook tikken. Spel gaat door tot alle spelers getikt.
Item # 3324 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Cyprusspel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: ruw
| Spelduur: uurdeel
| Speler op stoel mag ((ruw)) aangeraakt door veldspelers. Andere speler (aan touw) achter stoel mag veldspelers tikken. De getikte gaat op de stoel, en die op de stoel mag dan tikken.
Item # 3233 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Douanespel
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: dagdeel
| Bosspel met twee posten, een ploeg smokkelt en de douaniers moeten vangen en fouilleren. Aantal smokkelwaar binnengebracht bij ontvangende post telt. Download de kaartjes bij Douanespel.
Item # 3265 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Drie is teveel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel. Twee spelers zijn vrij als ze naast elkaar staan. Als 3e erbij komt moet degene aan de andere kant weg. Variant: Degene die weg moet wordt tikker. Lijkt op Twee is teveel.
Item # 3238 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Drie tikkers met bal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Drie tikkers moeten de andere spelers aftikken met bal. Tikkers mogen niet lopen met bal en tijdens tikken bal vasthouden. Tikkers mogen wel overgooien. Als af dan aan de kant. Variant 1: Getikte wisselt met tikker. Variant 2: Getikte helpt mee met tikken.
Item # 3304 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Hagedistik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel waarbij tikker een staart heeft. Degeen die de staart afpakt mag de nieuwe tikker aanwijzen. Getikten gaan aan de kant.
Item # 3311 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Hond en been
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Twee spelers tegenover elkaar. In midden een been, degene die het pakt mag door de ander getikt. Wie krijgt het naar zijn eigen vak? Lijkt op Spiegelbeeld.
Item # 3243 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Iemand niemand
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Soort trefbal met 1 speelveld. Ieder die de bal heeft mag een ander afgooien. Af moet aan de kant. Varianten: Met of zonder afweer, bij vangbal is werper af. Variant 1: Speler die af is mag er pas weer in als zijn afgooier ook af gaat. Variant 2: Maximum aantal spelers mag af zijn. Als dat wordt overschreden, mag de eerste weer spelen. Variant 3: Speler die af is mag weer spelen als degeen die hem afgegooid heeft af is. Variant 4: Met twee handen gooien. Variant 5: Met voet de bal schieten. Variant 6: Als af ter plekke zitten, mag weer verder spelen als deze de bal aanraakt.
Item # 3253 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Indiaans tikkertje
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: klein
| Actie: rustig
| Spelduur: uurdeel
| Tikker geblinddoekt. Tafels in parcours door speelveld. Andere spelers kijken. Variant 1: Spelleider verplaatst tafels. Variant 2: Iedereen geblinddoekt, of licht uit.
Item # 3349 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Ja wissel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld,bos
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Als boompje wisselen. Speler zonder boom stelt een vraag (waarop hij zelf ja antwoordt). Allen die ook ja zouden antwoorden moeten van hun boom weg. Kan ook met honken in een kring. Variant: Niet naar naastliggend honk (boom).
Item # 3213 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Jagerbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Als iemand niemand, afgooien stuiterend via de grond. Variant: via de muur (Muur jagerbal). Andere varianten als bij Iemand Niemand.
Item # 3298 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Kat en muis
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers staan op gelijke afstand opgesteld in verschillende rijen. Armen wijd in een richting, zodat handen tegen elkaar aankomen. Er ontstaan dan gangen. Een tikker en een gejaagde, mogen alleen door gangen lopen en buitenom. Op fluitsignaal draaien allen een kwart slag. Er ontstaan dan gangen in de andere richting.
Item # 3333 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Klap de hand
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: kort
| Een speler houdt hand over schouder achterwaarts, andere hand schermt ogen af. Andere spelers staan achter hem, een geeft een klap op de hand. Moet raden wie de hand geklapt heeft.
Item # 3296 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Kleeftik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel; Ieder die getikt is pakt hand vast van tikkers, zodat een lange rij vormt. Deze rij tikt verder. Variant: Als er vier op een rij zijn, breekt het in twee van twee man. Zo ontstaan meerdere groepjes van twee.
Item # 3262 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Klimtik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel. Als de een de ander draagt, kunnen beiden niet getikt. Variant: Niet twee keer achter elkaar dezelfde speler dragen / gedragen worden.
Item # 3303 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Knietik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: wild
| Spelduur: kort
| Twee spelers tegen elkaar. Ieder een hand op de rug, met de andere proberen de andermans knie te tikken.
Item # 3293 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Knipoog moordenaar
| Soort: denkspel,tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: klein
| Actie: rustig
| Spelduur: kort
| Kringspel op stoelen. Een speler vermoordt spelers met knipoog. De rechercheur moet raden wie de moordenaar is.
Item # 3285 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Kom mee, ga weg
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers in kring. Tikker rent om kring heen en tikt een ander. Roept daarbij kom mee of ga weg. Getikte moet dan meerennen of tegenrennen om als eerste op dezelfde plek terug te komen.
Item # 3216 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Konijnenjacht
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld,bos
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Trefbal op een veld. Iedereen jaagt op twee konijnen, die (met balk) mogen afweren. Niet met bal lopen. Als konijn wordt geraakt wisselen de jager en konijn rol.
Item # 3202 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Koningsspel
| Soort: denkspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: rustig
| Spelduur: uurdeel
| Koning zit op stoel. Twee spelers komen op hem af, zeggen waar ze geweest zijn, en beelden een beroep uit. Als koning dat raadt, mag hij de spelers tikken, die dan proberen weg te rennen achter een lijn.
Item # 3250 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Koningtrefbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Trefbal. Meestal zonder afweer. Een of meerdere paaltjes in ieder veld. Als een speler een paal raakt, is hij af. Variant 1: Als paal in ander veld geraakt dan alle spelers van partij van werper die af waren, weer vrij. Variant 2: Met (tennis-)bal op piloon. Als bal van piloon af, dan spelers andere ploeg weer vrij. Als ook piloon om dan werper af. Zie ook Trefbal bal op pion, en Canadees Trefbal.
Item # 3312 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Koop een koe
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Twee spelers tegenover elkaar. 1 is tikker, en staat met hand op. Als de ander met zijn hand erop slaat, moet hij zonder getikt te worden achter zijn lijn vluchten. Lijkt op Vaandeltrek.
Item # 3305 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Krantenmep
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers zitten in kring. Tikker in midden. Een speler roept naam van ander in kring. Deze moet voordat hij getikt wordt een andere naam noemen. Variant: Met zelfbedachte (thema-) namen.
Item # 3257 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Kring kat en muis
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers staan in kring, benen wijd. Een speler is kat, en de ander muis. Kat achtervolgt muis langs de buitenkant van kring om. Als muis tussen benen van een kringspeler kruipt, wordt deze kat, en kat wordt muis. Als de kat de muis tikt, wisselen de rollen.
Item # 3195 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Kringtrefbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Grote cirkel. Een speler buiten gooit spelers in cirkel af. Als af, dan buiten cirkel mee afgooien. Tot iedereen af. Variant: Spel afgelopen als een bepaalde speler afgegooid is. Anderen verdedigen en kunnen (niet) zelf afgegooid worden.
Item # 3228 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Krokodillebal
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers staan in kring. De krokodil is een rij spelers die in de kring beweegt, handen op schouders. Als de achterste speler van krokodil vanuit de kring met bal geraakt, dan ploegen wisselen. Lijkt op tik de slang.
Item # 3230 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Levend kwartet
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: dagdeel
| Als kwartet. Vier ploegen met honken in bos. Ieder honk heeft een kwart deel van de kwartetten. Proberen in ander honk door te dringen om zo een kwartet te verzamelen. Variant van totemroof.
Item # 3352 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Mafiosospel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: rustig
| Spelduur: uurdeel
| Spelers zitten verspreid op de grond. Een mafialid kruipt geblinddoekt tussen de spelers in, en een politieman ook. Hij moet de mafiaman tikken. Luisteren en stil zijn.
Item # 3204 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Matbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Trefbal. Afgooien mag de speler die op de mat staat in het veld van de tegenpartij. Variant: Degeen die af is wordt matspeler. (En gaat daarna uit het spel).
Item # 3236 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Muur jagerbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Soort Jagerbal. Met bal via de muur iemand afgooien. Zonder afweer. Variant 1: Kleed in midden van zaal waar spelers niet op mogen komen. Dan zijn ze dichter bij de muur. Spelers die af zijn gaan op het kleed staan. Variant 2: Spelers op kleed mogen (ook) afgooien.
Item # 3197 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Muurtik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Twee ploegen tegenover elkaar waarvan alle spelers tegen muur (achter lijn) staand beginnen. Als tikker van muur loskomt kan hij alleen die van de andere ploeg tikken die op dat ogenblik (!) van de muur los is, en kan even later getikt worden door iemand die daarna loskomt van de muur. Als getikt vormt hij met andere getikten een lange ketting hand aan hand vanaf de muur van de tegenpartij. Deze mogen worden vrijgetikt.
Item # 3256 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Olifant tijger muis
| Soort: tikspel
| Plaats: veld,bos
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Drie soorten kaartjes. Een is altijd sterker dan de ander. Iedere speler neemt een kaartje en tikt een ander. Hoogste neemt kaartje af van lagere. Wie krijgt de meeste kaartjes? Varianten: Spons, water, vuur. Papier, schaar, steen. Download de kaartjes bij W.E.S.P..
Item # 3269 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Ongelukstikkertje
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld,bos,water
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel waarbij de getikte moet tikken met hand op de plaats waar die getikt is.
Item # 3299 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Overvliegspel
| Soort: tikspel
| Plaats: veld,bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Voor Welpen die overvliegen naar Verkenner. Overvliegende Welpen moeten proberen ongetikt door andere Welpen op de buutplaats komen. Als getikt dan opnieuw proberen. Verkenners beschermen buutplaats (en overvliegende Welpen) door een gebied van 10 m vrij te houden van Welpen. Als daarbinnen gewone Welp getikt, mag deze niet meer meedoen.
Item # 3276 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Raden wegrennen
| Soort: denkspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Twee partijen zitten tegenover elkaar. Een partij spreekt een voorwerp van een bepaald voor ieder bekend thema, de andere mag raden. Als geraden, mag de radende ploeg getikt worden, tot achter de lijn gerend. Als getikt naar de andere ploeg.
Item # 3244 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Ratten raven
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Twee groepen aan weerszijden van een lijn. Als woord raven valt mag de ene partij tikken, ratten de andere. Variant 1: Met roeken niet bewegen. Variant 2: Zittend. Variant 3: Woorden ingekleed in een verhaal. Variant 4: Als iemand af, dan naar andere groep. Variant 5: Twee groepen tossen tegen elkaar met bv papier schaar steen wie er mag tikken. (afspreken).
Item # 3229 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Rotsspel
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers in kring staande in honken. Spelen bal naar elkaar over. Speler in midden probeert bal af te pakken. Als dat hem lukt 1 punt. Als bal buiten kring komt, 1 punt. Als speler buiten honk komt, 1 punt. Welke middenspeler haalt in vastgestelde tijd de meeste punten?
Item # 3326 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Slang in het gras
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: kort
| Tikker is slang en ligt op buik in gras. Andere spelers moeten rondom liggen en slang met een hand aanraken. Als slang zich beweegt mogen spelers wegrennen achter een grens terwijl slang ze probeert te tikken.
Item # 3286 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Sluipoorlog
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: uurdeel
| Twee partijen tegenover elkaar. Spelleider geeft commando's aan iedere ploeg afwisselend. Stappen voor- achteruit, sprongen, hinkelen, voet, slag draaien. Meerdere, links rechts. Na commando Ploeg x aanvallen, mogen die de andere ploeg tikken.
Item # 3277 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Stoktik
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel. Alleen de speler met stok mag getikt. Stok doorgeven.
Item # 3247 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Stormlampenspel
| Soort: tikspel
| Plaats: veld,bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: dagdeel
| Donker. Twee of meer ploegen. Iedere ploeg heeft een gelijk aantal stormlampen, die door leden van de andere ploeg uitgeblazen of meegenomen moeten worden. Dat kan verhinderd worden door de aanvaller te tikken. Deze moet dan eerst terug naar eigen post. Wie heeft de meeste lampen aan eind van spel?
Item # 3248 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Tik de slang
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Spelers staan in rij armen op schouders. Tikker moet proberen voorste te tikken, anderen verhinderen dat. Als getikt, wordt tweede man kop en gaat de getikte hinderlijk in de weg staan. Lijkt op Krokodillebal.
Item # 3288 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Tik met verlos
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Tikspel met (geheime) verlosser. Variant 1: Ieder mag verlossen na haasje over. Variant 2: Getikten met benen wijd, mogen weer spelen als iemand tussen benen kruipt.
Item # 3358 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Tikkertje
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld,bos
| Ruimte: klein
| Actie: wild
| Spelduur: kort
| Tikker moet iemand aantikken die weg mag lopen. Die moet dan weer iemand anders tikken. Variant: (Warmmaker) Tikker moet in 1 minuut zoveel mogelijk anderen tikken. Iedereen blijft meedoen.
Item # 3284 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Tjieptjiep
| Soort: tikspel,zoekspel
| Plaats: zaal
| Ruimte: groot
| Actie: rustig
| Spelduur: uurdeel
| Donkere zaal, iedereen loopt door elkaar. Als 2 elkaar aanraken zeggen ze beiden tjieptjiep. In het begin is een speler de tjieptjiepvogel en die zegt niets als die aangeraakt wordt. Als de ander niet tjieptjiep hoort dan is hij ook een tjieptjiepvogel. Spel gaat door tot iedereen een tjieptjiepvogel is. Dan is het dus stil.
Item # 3268 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Totemroof
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: dagdeel
| Iedere ploeg richt in het bos een vesting in waar totems opgeslagen worden. Deze moeten verdedigd worden maar bij anderen geroofd. Als ongetikt binnen het fort, een totem meenemen. Als getikt, dan terug naar de post. Wie verzamelt de meeste totems. Variant 1: zie Levend Kwartet. Variant 2: Verzameltotemroof, waarbij sets van iedere vesting 1 ding geroofd moet worden. (Lijkt op Levend kwartet).
Item # 3199 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Trefbal
| Soort: balspel,tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Speelveld met twee vakken. In ieder vak een ploeg. Gooi met bal iemand van de andere ploeg af. Met of zonder afweer. Variant 1: Als af, achter het andere veld spelen. Als dan iemand afgegooid, weer terug. Begin met schijndode achter. Variant 2: zie Iemand niemand.
Item # 3258 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Twee is teveel
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Een tikker en een gejaagde. Rest van spelers staan schouder aan schouder, gezichten wisselend voor en achter. Als gejaagde achter iemand in de rij gaat staan, moet de voorste weg. Variant: Degene die weg moet wordt tikker. Lijkt op Drie Is Teveel.
Item # 3359 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Vaandeltrek
| Soort: tikspel
| Plaats: zaal,veld
| Ruimte: klein
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Twee spelers tegenover elkaar met zakdoek in midden. Degene die zakdoek pakt, mag getikt. Lijkt op Koop Een Koe.
Item # 3259 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Vlaggenroof
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: dagdeel
| Twee groepen. Iedere groep verstopt vlag die de ander moet vinden. Als getikt door verdediger, dan terug. Variant 1: Met kleine groep verstopt 1 speler de vlag en moeten anderen het zoeken. Variant 2: 1 speler verstopt 1 vlag, de rest verstopt de andere vlag. In die groep zijn 2 onbekende spionnen (in geheim aangewezen), die de eerste speler naar de vlag mag leiden. Als spion is ontmaskerd, dan niet meer meedoen.
Item # 3237 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Vossenjacht
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: wild
| Spelduur: dagdeel
| Een speler is vos op de vlucht. Geeft (fluit-) signalen af en moet gevangen worden. Tikker gaat dan verder op de vlucht. Nachtvariant 1: Met knipperlicht op pet. Nachtvariant 2: Vos schieten met zaklantaarn.
Item # 3255 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Vossenjacht met wolf
| Soort: tikspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: dagdeel
| Meerdere mobiele posten verstopt in bos, ieder heeft een kleur (viltstift). Spelers moeten zoekend alle kleuren verzamelen op papiertje. Als de zwarte kleur tegenkomt, worden alle kleuren doorgestreept. Spelers moeten complete set kleuren (zonder zwart) verzamelen. Variant van Diergeluidenspel. Variant: Posten wisselen zwarte stift.
Item # 3260 - W.E.S.P van kropveld.net : Creative Commons licentie
|
Zoek je partner
| Soort: behendigheid,tikspel,zoekspel
| Plaats: bos
| Ruimte: groot
| Actie: actief
| Spelduur: uurdeel
| Groep in paren verdelen. Nummer 1 ogen dicht, nummer 2 mag in 10 tellen zich verstoppen. Dan moeten nummers 1 hun partner zoeken. Variant 1: Beide groepen ver uit elkaar tegenover elkaar. Op startsein naar elkaar toesluipen. Degeen die het eerst zijn partner herkent noemt zijn naam. Variant 2: Binnen in totaal verduisterd lokaal.
|
|
|
Departementen
Spelletjes
101 Spelletjes
Kennismaking
- Ideeën
- Levend Stratego
- Douanespel
- Triade spelletjes
- Kwartetspel
- Eerste Hulp Bij Spelletjes
- Mail mij
- Enquête
|